RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KSSR PENDIDIKAN KESIHATAN
Mata Pelajaran            : Pendidikan Kesihatan
Standard Kandungan  : 3.1 
Standard Pembelajaran: 3.1.5 
Kemahiran                  : c)
Pegurusan Kesihatan Diri
Tarikh                          :  18
Mac 2012
Masa                           :  8.00a.m – 8.30 a.m 
Tahun                          : 1 Mawar
Bil. Murid                     : 32 orang
Pengalaman Sedia       
ada murid                   
: Murid pernah membersihkan diri dengan mandi setiap hari,  
   membersihkan kuku dan mengubati kudis.
Hasil
Pembelajaran     : Pada akhir P&P
murid dapat
            Psikomotor      : Murid boleh menulis dengan betul dan kemas.
            Kognitif            :1. Menerangkan cara menjaga kulit bagi menjauhi kudis,
kutu dan 
     kelemumur.
                                     2. Menerangkan akibat kecuaian menjaga
kebersihan diri.
Afektif             : Merasa selesa
dengan kebersihan diri dan merasa gembira kerana 
 
bersih daripada sebarang penyakit kulit.
Penerapan
nilai           : Tanggungjawap terhadap
diri sendiri, kebersihan diri dan kasih 
   sayang.
KBKK                          : Menjana idea (bagaimana
menjaga kebersihan diri).
Pengabungjalinan       : Mengira waktu dan kekerapan
membersihkan diri – Matematik.
BBM                            : Buku Teks, power
point dan kad manila.
| 
   
Bahagian/ 
Masa 
 | 
  
   
Isi
  Pelajaran 
 | 
  
   
Aktiviti
  Pengajaran & Pembelajaran 
 | 
  
   
Catatan/Alat/ 
Strategi 
 | 
 
| 
   
Set Induksi 
(±5 minit) 
 | 
  
   
Komunikasi dengan murid-murid dan pengenalan kepada tajuk pelajaran. 
 | 
  
   
Murid akan ditanya secara spontan soalan-soalan seperti apa khabar, murid
  sihat, ada mandi sebelum pergi ke sekolah? 
 | 
  
   
Kemahiran komunikasi dan visual ruang 
 | 
 
| 
   
Perkembangan 
Langkah 1 
(±7 minit) 
 | 
  
   
Memaparkan gambar menggunakan power point berkaitan dengan tajuk. 
Murid akan ditanya secara bebas mengenai gambar yang mereka lihat. 
 | 
  
   
1. Murid akan diberikan kebebasan menjawab. 
*Beri pujian dengan jawapan yang betul dan betulkan jawapan yang kurang
  tepat. 
2. Murid akan diterangkan mengenai apa yang terdapat
  di dalam gambar. 
3. Murid akan diterangkan kesan yang terjadi sekiranya murid tidak
  menjaga kebersihan. 
 | 
  
   
Kemahiran menjawab 
Startegi menyoal dan menerangkan. 
Nilai : Kebersihan Diri dan yakin pada diri sendiri. 
SPPI: Tutorial
   
 | 
 
| 
   
Langkah 2 
(±13 minit) 
 | 
  
   
Mewarna kertas lukisan yang berkaitan dengan kebersihan. 
 | 
  
   
1. Murid akan diberikan kertas lukisan. 
2. Murid akan diberikan pensil warna. 
3. Murid akan menghantar lukisan apabila sudah siap. 
 | 
  
   
Kertas Lukisan 
Nilai : Ketekunan, kerajinan 
Pembelajaran Kontekstual 
dan Visual ruang 
SPPI: Latih
  tubi 
 | 
 
| 
   
Penutup 
(±5 minit) 
 | 
  
   
Guru akan membuat rumusan dan peneguhan. 
 | 
  
   
1.    Murid
  akan diberikan peneguhan daripada guru. 
2.    Cara-cara
  menjaga kebersihan. Apakah yang berlaku sekiranya badan kita tidak bersih? 
3.    Murid
  akan diberikan tugasan kerja rumah berkaitan dengan tajuk. 
 | 
  
   
Kemahiran mendengar 
SPPI: Latih
  tubi 
 | 
 
Refleksi
: 
P&P berjalan dengan
lancar serta mencapai objektif yang telah ditentukan. 30 orang murid dapat
menguasai P&P serta melakukan aktiviti dengan  sempurna. Manakala  2 orang murid lagi memerlukan bimbingan yang
berterusan daripada guru dan ibu bapa dirumah.
Penambahbaikan
Berdasarkan pencapaian murid yang telah menguasai p&p adalah agak ramai,
Berdasarkan pencapaian murid yang telah menguasai p&p adalah agak ramai,
Ulasan Guru Besar:
______________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment