RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KSSR PENDIDIKAN KESIHATAN
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesihatan
Standard Kandungan : 3.1
Standard Pembelajaran: 3.1.5
Kemahiran : c)
Pegurusan Kesihatan Diri
Tarikh : 18
Mac 2012
Masa : 8.00a.m – 8.30 a.m
Tahun : 1 Mawar
Bil. Murid : 32 orang
Pengalaman Sedia
ada murid
: Murid pernah membersihkan diri dengan mandi setiap hari,
membersihkan kuku dan mengubati kudis.
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir P&P
murid dapat
Psikomotor : Murid boleh menulis dengan betul dan kemas.
Kognitif :1. Menerangkan cara menjaga kulit bagi menjauhi kudis,
kutu dan
kelemumur.
2. Menerangkan akibat kecuaian menjaga
kebersihan diri.
Afektif : Merasa selesa
dengan kebersihan diri dan merasa gembira kerana
bersih daripada sebarang penyakit kulit.
Penerapan
nilai : Tanggungjawap terhadap
diri sendiri, kebersihan diri dan kasih
sayang.
KBKK : Menjana idea (bagaimana
menjaga kebersihan diri).
Pengabungjalinan : Mengira waktu dan kekerapan
membersihkan diri – Matematik.
BBM : Buku Teks, power
point dan kad manila.
Bahagian/
Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan/Alat/
Strategi
|
Set Induksi
(±5 minit)
|
Komunikasi dengan murid-murid dan pengenalan kepada tajuk pelajaran.
|
Murid akan ditanya secara spontan soalan-soalan seperti apa khabar, murid
sihat, ada mandi sebelum pergi ke sekolah?
|
Kemahiran komunikasi dan visual ruang
|
Perkembangan
Langkah 1
(±7 minit)
|
Memaparkan gambar menggunakan power point berkaitan dengan tajuk.
Murid akan ditanya secara bebas mengenai gambar yang mereka lihat.
|
1. Murid akan diberikan kebebasan menjawab.
*Beri pujian dengan jawapan yang betul dan betulkan jawapan yang kurang
tepat.
2. Murid akan diterangkan mengenai apa yang terdapat
di dalam gambar.
3. Murid akan diterangkan kesan yang terjadi sekiranya murid tidak
menjaga kebersihan.
|
Kemahiran menjawab
Startegi menyoal dan menerangkan.
Nilai : Kebersihan Diri dan yakin pada diri sendiri.
SPPI: Tutorial
|
Langkah 2
(±13 minit)
|
Mewarna kertas lukisan yang berkaitan dengan kebersihan.
|
1. Murid akan diberikan kertas lukisan.
2. Murid akan diberikan pensil warna.
3. Murid akan menghantar lukisan apabila sudah siap.
|
Kertas Lukisan
Nilai : Ketekunan, kerajinan
Pembelajaran Kontekstual
dan Visual ruang
SPPI: Latih
tubi
|
Penutup
(±5 minit)
|
Guru akan membuat rumusan dan peneguhan.
|
1. Murid
akan diberikan peneguhan daripada guru.
2. Cara-cara
menjaga kebersihan. Apakah yang berlaku sekiranya badan kita tidak bersih?
3. Murid
akan diberikan tugasan kerja rumah berkaitan dengan tajuk.
|
Kemahiran mendengar
SPPI: Latih
tubi
|
Refleksi
:
P&P berjalan dengan
lancar serta mencapai objektif yang telah ditentukan. 30 orang murid dapat
menguasai P&P serta melakukan aktiviti dengan sempurna. Manakala 2 orang murid lagi memerlukan bimbingan yang
berterusan daripada guru dan ibu bapa dirumah.
Penambahbaikan
Berdasarkan pencapaian murid yang telah menguasai p&p adalah agak ramai,
Berdasarkan pencapaian murid yang telah menguasai p&p adalah agak ramai,
Ulasan Guru Besar:
______________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment