Friday 1 June 2012

PECAT Physical Education Curriculum Analysis Tool)

a) Apa itu PECAT (Physical Education Curriculum Analysis Tool)?

PECAT (Physical Education Curriculum Analysis Tool) adalah salah satu alat yang  boleh digunakan bagi menganalisis kurikulum Pandidikan Jasmani dan Kesihatan di sekolah. Penggunaan PECAT di sekolah boleh membantu pihak sekolah seperti Guru Besar, Penolong Kanan Pentadbiran/akademik , panitia PJK dan guru PJK khususnya guru Pendidikan Jasmani dan Kesihatan untuk memastikan pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan berkesan serta dapat mengendali, melengkapkan dan menganalisis secara konsisten kurikulum PJK di sekolah rendah demi meningkatkan aktiviti fizikal belia bersekolah. Asas PECAT berasaskan National standards untuk Pendidikan Jasmani dan menggunakan anggapan pelajar setiap standard.


b) Apa fungi PECAT (Physical Education Curriculum Analysis Tool) diwujudkan?

PECAT: Program Persediaan Guru untuk mengajar Pendidikan Jasmani .  Setelah  mengikuti semua lima pengajaran dalam PECAT, murid-murid boleh:

o   meringkaskan tujuan, kepentingan, fungsi, organisasi , dan penggunaan PECAT.
o   Tentukan bahagian-bahagian utama PECAT.
o   Jelaskan bagaimana kurikulum pendidikan jasmani berkesan menyumbang bagi pembangunan murid yang secara fizikal berpendidikan.
Ringkaskan National Standards for Physical Education dalam hubungan bagi PECAT.
o   Jelaskan bagaimana National Standards for Physical Education boleh digunakan untuk merekabentuk kurikulum.
o   Memperoleh tajuk bagi kajian semula kurikulum pendidikan jasmani.
o   Menilai kurikulum pendidikan jasmani menggunakan PECAT.


c)Apa objektif PECAT (Physical Education Curriculum Analysis Tool) ini dilaksanakan?

Selepas menamatkan pengajaran ini, murid-murid boleh:

o   Jelaskan unsur-unsur kurikulum pendidikan jasmani berkualiti tinggi.
o   Kenal pasti komponen-komponen program pendidikan jasmani berkualiti tinggi.
o   Kenal pasti bahagian-bahagian utama PECAT.
o   Jelaskan kepentingan dan tujuan PECAT.
o   Jelaskan pelbagai cara PECAT boleh digunakan.
o    Mentakrifkan istilah-istilah utama menggunakan dalam pembangunan kurikulum dan khusus bagi PECAT.


d) Apa Komponen PECAT (Physical Education Curriculum Analysis Tool) dalam PJK?

Komponen-komponen  PECAT dalam program  Pendidikan Jasmani Berkualiti Tinggi:
1.
Kurikulum bertulis.
2. Dasar-dasar dan persekitaran.
3. Arahan jelas dan mudah difahami.
4. Penilaian murid.
e) Apa hasil PECAT (Physical Education Curriculum Analysis Tool) dalam PJK?

Hasil-hasil program Pendidikan Jasmani Berkualiti Tinggi adalah murid-murid mempunyai:
o   Pengetahuan yang matang,
o   Kemahiran-kemahiran tertentu,
o   Tingkah laku yang baik , dan
o   Keterampilan dan kemunasabahan diri
Ini untuk menjadikan  fizikal aktif seumur hidup sekiranya berjaya memiliki hasil-hasil program ini kelak.



f) Kurikulum Fundamental

 Ia melibatkan;
o   Apa itu kurikulum?
o   Apa ialah unsur-unsur kurikulum pendidikan jasmani berkualiti tinggi?
o   Apa penjajaran kurikulum?

g) Apa itu kurikulum dalam PJK?

Kurikulum dalam Pendidikan Jasmani Berkualiti Tinggi adalah:
o   Sebahagian daripada sebuah program yang lebih besar,
o   Satu garis panduan dalam perlaksanaan program,
o   Perkembangan yang lebih sistematik dan teratur,
o   Berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan
o   Satu dokumen yang sangat penting sebagai rujukan utama.

h) Apa elemen utama kualiti kurikulum Pendidikan Jasmani dalam PJK?

o   Satu gambaran keseluruhan: satu pemberian am kurikulum secara menyeluruh termasuk tujuan-tujuan dan organisasi kurikulum.
o   Matlamat-matlamat kurikulum: pernyataan am atau luas yang menyediakan arah pengajaran atau niat. Matlamat-matlamat ini ialah wawasan berlebih-lebihan atau tujuan ke arah suruhan yang mana diarah. Mereka mengenal pasti pengetahuan pendidikan jasmani penting, kemahiran-kemahiran , dan sikap-sikap yang diajar dan dipelajari dalam satu kurikulum.
o   Skop dan jujukan: terlebih dahulu satu kurikulum yang menstruktur telah menggariskan keluasan dan kedalaman konsep-konsep pengajian utama dan kemahiran-kemahiran merentasi aras gred dan perkembangan kemajuan yang logik serta konsep-konsep dan kemahiran-kemahiran untuk dialamatkan di aras gred atau kumpulan gred [jujukan].
o   Satu unit: sekumpulan atau siri-siri pengajaran-pengajaran berdasarkan satu set objektif-objektif pengajaran di satu topik serupa atau kemahiran. Unit-unit berbilang ini akan membentuk kursus pengajian.
o   Pelan-pelan pelajaran: garis panduan khusus untuk suruhan (melaksanakan pengajaran), termasuk objektif-objektif pengajaran, bahan-bahan dan sumber-sumber memerlukan, prosedur-prosedur atau arahan-arahan untuk melaksanakan pengajaran, maklumat dasar untuk guru, masa , dan alat taksiran atau alat.
o   Maklumat dasar: maklumat untuk membantu guru lebih baik faham kandungan pengajaran, termasuk pengetahuan prosedur langkah-langkah mengajar satu kemahiran.
o   Pengajian penilaian pelajar: proses mengumpul bukti dan dokumentasi pembelajaran seseorang pelajar dan bagaimana seorang akan tahu jika pengajian telah dicapai; ini boleh jadi penilaian formatif atau penilaian penjumlahan.

i) Bahagian-bahagian Utama dalam kualiti Rancangan Pengajaran PECAT.
o   Aras gred disasarkan
o   Standard Pendidikan Jasmani
o   Objektif-objektif pengajaran
o   Prosedur-prosedur
o   Pengalaman pembelajaran
o   Bahan-bahan dan peralatan
o   Pengajian penilaian pelajar

j) Penjajaran Kurikulum
o   Proses berterusan membawa kekongruenan bagi kurikulum bertulis, mengajar kurikulum , dan pentaksiran kurikulum supaya
o   Semua yang ditaksir telah diajar , dan
o   Apa yang diajar merangkumi kurikulum bertulis.







k) Apa tujuan PECAT (Physical Education Curriculum Analysis Tool) dilaksanakan?
Alat ini digunakan untuk membantu guru pendidikan jasmani dan lain-lain memastikan yang pendidikan jasmani mereka berkesan demi meningkatkan aktiviti fizikal belia bersekolah. Tujuan PECAT juga untuk membantu sekolah-sekolah
o   Menjalankan satu tugas dengan jelas, lengkap , dan analisis kurikulum pendidikan jasmani bertulis adalah konsisten.
o   Keputusan-keputusan analisis boleh membantu sekolah-sekolah meningkatkan kurikulum wujud, membangunkan kurikulum mereka sendiri, atau memilih satu kurikulum bercetak, meningkatkan penyampaian pendidikan jasmani berkualiti tinggi di sekolah.
o   Memastikan kurikulum pendidikan jasmani mengemukakan National Standards For Physical Education  iaitu melalui perlaksanaan PECAT.
o   kurikulum yang berkualiti tinggi boleh memperbaiki keupayaan sekolah itu secara positif mempengaruhi kemahiran motor dan kelakuan aktiviti fizikal di kalangan pelajar.

l) Seksyen-seksyen PECAT
o   Tinjauan pendidikan jasmani berkualiti tinggi.
o   Maklumat tentang kurikulum pendidikan jasmani.
o   Alat-alat yang akan menilai satu kurikulum.
o   Sumber-sumber untuk membangunkan pelan pembaikan kurikulum.


m) PECAT boleh gunakan untuk…
o   Menilai analisis tempatan dan secara komersial dalam membangunkan kurikulum pendidikan jasmani di sekolah.
o   Mengenal pasti kekuatan-kekuatan dan kelemahan-kelemahan kurikulum bertulis.
o   menyediakan satu wawasan apa yang sepatutnya dimasukkan adalah berkualiti tinggi dan bertulis kurikulum pendidikan jasmani.
o   mewujudkan satu pelan pembaikan berasaskan keputusan-keputusan analisis.



n) Kenapa  perlu menyokong PECAT?
Kita perlu menyokong PECAT kerana:
o   Murid-murid memerlukan lebih fizikal aktif.
o   Sekolah-sekolah mestilah memainkan peranan dalam meningkatkan tabiat aktiviti fizikal dan kesihatan murid-murid.
o   Kurikulum pendidikan jasmani ialah cara utama yang mana sekolah-sekolah menyampaikan pendidikan jasmani dengan jelas dan betul serta seronok
o   Konsensus kebangsaan melaporkan dalam dokumen-dokumen pusat menyokong pentingnya menyediakan laporan dan analisis berkualiti tinggi, harian pendidikan jasmani untuk semua pelajar.
o   Sebelum PECAT, tiada alat boleh didapati untuk menganalisis kurikulum pendidikan jasmani bertulis.

o) Kaitan dan penggunaan standard kebangsaan untuk Pendidikan Jasmani.
Standard Kebangsaan:
o   Konsisten,
o   Diterima dengan meluas , dan
o   Secara langsung berkaitan dengan kurikulum pendidikan jasmani berkesan.
o   Sebagai satu rangka kerja bagi mengkaji kurikulum bertulis.
o   Memandu pembangunan kurikulum baru.

p) Standard Kebangsaan untuk Pendidikan Jasmani.
Pelajar  boleh:
o   Menunjukkan kecekapan dalam kemahiran motor dan pola-pola pergerakan.
o   Menunjukkan pemahaman konsep-konsep pergerakan, prinsip-prinsip, strategi-strategi , dan taktik-taktik.
o   Menyertai sering dalam aktiviti fizikal.
o   Mencapai dan memelihara kesihatan serta mempertingkatkan tahap kesihatan fizikal.
o   Mempamerkan tanggungjawab sosial dan peribadi dengan menghormati diri dan lain-lain dalam setiap aktiviti fizikal.
o   Menilai aktiviti fizikal.

q) Siapakah yang boleh menggunakan PECAT?
o   Kakitangan agensi pendidikan kerajaan dan swasta.
o   Jawatankuasa-jawatankuasa kurikulum atau pendidik-pendidik fizikal di daerah-daerah sekolah, sekolah-sekolah, atau pertubuhan-pertubuhan komuniti.
o   Pembuat-pembuat sukatan pelajaran lain.
o   Kolej dan fakulti universiti program-program persediaan guru, persediaan profesional mahasiswa bahagian atasan memprogram dalam pendidikan jasmani , dan pembangunan kurikulum, pendidikan tahap siswazah , dan kursus-kursus pedagogi.

r) Kepentingan Pemilihan Pendidikan Jasmani dan Kurikulum.
o   Menjalankan satu kurikulum lengkap dan lengkap proses pemilihan.
o   Gunakan kurikulum pendidikan jasmani berkualiti tinggi.
o   Melaksanakan suruhan pendidikan jasmani berkualiti tinggi.
o   Galakkan aktiviti fizikal seumur hidup.

No comments:

Post a Comment